Nem ítélkezünk, de hány éves a matracod?

Miért kell ennyire bonyolultnak lennie a jó éjszakai pihenésnek? Ez a kérdés (bizonyos esetekben szó szerint) éjszakánként nem hagyott nyugodni, és ha az online alvási tanácsok végtelen kínálatából következtetni lehet, tudom, hogy nem vagyok egyedül. Pedig olyan egyszerűnek kellene lennie: Fáradtnak érzed magad, lefekszel, elalszol, és felfrissülve ébredsz. Sajnos, ahogy azt személyes tapasztalatból és számos alvástudományi cikk szerkesztéséből megtanultam, nagyon sok tényező megzavarhatja ezt a folyamatot – bizonyos egészségügyi állapotok, technológiai szokások és koffeinfogyasztás, hogy csak néhányat említsek.

A környezeted is nagyban befolyásolhatja az elalvást és az alvásban maradás képességét. Valószínűleg hallottad már a szokásos tanácsot, hogy tartsd hűvösen a hálószobádat, és tedd minél sötétebbé, de vannak más módszerek is, amelyekkel előkészítheted a helyiséget a pihenésre.

Top tippek, hogy a hálószobát alvás szentélyévé varázsoljuk.

Csökkentsd a technikai eszközök használatát – még ha csak egy kicsit is.A kék fényt kibocsátó készülékek bizonyítottan felébresztik az agyat, de ha a gondolat, hogy lefekvés előtt teljesen elkerüld a telefont vagy a tévét, stresszel téged (ez egy másik ismert pihenésmegzavaró tényező), dolgozz ki egy tervet, amely segít, hogy kevesebb időt tölts a képernyő előtt.
Határozd meg, mire van szükséged most az alváshoz, valamint azt, hogy mi segíthetne neked a jövőben a jobb pihenés felé haladni. Például, ha valaki esküszik arra, hogy a háttérben a TV szolgál a zajgépként, akkor kipróbálhatod, hogy egy kényelmes vezeték nélküli fejhallgató veszel. Ezután, mondjuk, minden második este kikapcsolhatod a tévét, és helyette megpróbálhatsz valami pihentetőbbet, például egy fehér zaj vagy meditációs alkalmazást.


Egy másik apró változtatás: Kezdetben ne tiltsd ki teljesen a telefonodat, de tűzz ki célul, hogy hetente három este egy másik szobában hagyod. Azt is megteheted, hogy egyszerűen bedugod a telefonodat a szoba túloldalán, szemben az éjjeliszekrényeddel, hogy adj magadnak némi készüléktávolságot. Ezekkel az apró technikai finomításokkal talán hamarosan azon kapod magad, hogy alig várod a képernyő nélküli éjszakákat, és gyakrabban beépíted őket. Akárhogy is, a lényeg az, hogy ott találkozz magaddal, ahol éppen vagy. Az alvási stratégia nem minden vagy semmi: a nem ideális dolgoktól az ideálisak felé visz minket.

Ne becsüld alá a jó matrac, a kényelmes párnák és az álomszép lepedők erejét.
Azt emberek látszólag mindig pontosan tudják, hogy például milyen hűtőszekrényt szeretnének, de vagy nem tudják, hogy milyen elemekre van szükségük a hálószobájukban, vagy örömmel „beérik” a régi matracukkal. A helyzet az, hogy figyelembe véve a minőségi alvás pozitív hatását a mentális és fizikai egészségre, érdemes beruházni az ágyba, ha van rá módunk.

Javaslom hogy az alapozással kezdd: Ha a matracod már több mint nyolc éve megvan, vagy egyszerűen csak nem kényelmes, és gyanítod, hogy fájdalmakat okoz, szánj egy kis időt arra, hogy utánanézz, mit kell keresned egy új matracnál. Ezután jöhet a párna. Több mint néhány éves? Fájós nyakkal kelsz fel? Valószínűleg itt az ideje egy frissítésnek. Innen már figyelembe veheted az egyéb hangulatos tényezőket, például a lélegző lepedőket és a puha ágyvilágítást.Még ha nem is engedhetsz meg magának egy új matracot, kereshetsz egy matracbetétet vagy jobb párnákat, hogy átvészelhesd. Alapvetően bármit megtehetsz azért, hogy pihentetőbbé és hívogatóbbá tedd a teret, megéri. Ezzel elérkeztünk az utolsó tipphez….

Nyugtasd meg az elmédet a hálószobád rendbetételével
Talán nem tűnik úgy, hogy egy halom koszos ruha itt, egy zsúfolt éjjeliszekrény fiók ott megzavarhatja a pihenésedet, de semmi pihentető nincs egy rendetlen térben – és ha valaha is akartál már azonnal szundítani, miután beléptél egy szép szállodai szobába, tudod, hogy így van. Ezért javaslom a heti takarítást és lomtalanítást; dobj ki mindent, amire nincs szükséged az éjjeliszekrényeden, tedd a kosárba a piszkos szennyest, porszívózd fel a kutyaszőrt – érted a lényeget.

A rendetlenség eltávolítása mellett olyan elemeket is hozzáadhatsz, amelyek támogatják az alvást, például egy szemmaszkot az éjjeliszekrényedre vagy egy légtisztítót, amely segít a légzésben és a pihenésben – bármi, ami segít az éjszakai alvásban.

Ha segítségre van szükséged az alvásrutin kialakításában, keress bátran!

Fotók: Pixabay