Az életmódváltozás során a motiváció és az akaraterő két kulcsfontosságú eleme a sikernek. A motiváció az a belső hajtóerő, ami arra ösztönöz, hogy változtass az életmódodon, például egészségesebben étkezz, többet mozogj vagy leszokj a dohányzásról. Ez adja meg az első lökést a változáshoz, és segít fenntartani a kitartást, amikor nehézségekbe ütközöl.

Az akaraterő viszont egy olyan mentális erőforrás, amely segít a kísértésekkel és nehézségekkel szembenézni. Szükséges ahhoz, hogy fenntartsd az elhatározásodat, különösen olyan helyzetekben, ahol az önző, rövid távú vágyaid szembe kerülnek a hosszú távú céljaiddal.

Az akaraterő és a motiváció közötti különbségek megértése kulcsfontosságú az életmódváltozás és más célok elérésében.

Akaraterő: Az akaraterő egy belső erőforrás, amely lehetővé teszi, hogy ellenállj a kísértéseknek és kitarts a céljaid felé vezető úton, még akkor is, ha az nehéz vagy kellemetlen. Ez a képesség segít a nehéz döntések meghozatalában, főleg rövid távú kívánságok és hosszú távú célok közötti választás során. Az akaraterő azonban egy korlátozott erőforrás, ami „kimerülhet”, különösen stresszes időszakokban vagy ha túl sokat támaszkodsz rá.

Motiváció: A motiváció egy belső vagy külső ösztönző, ami arra indít, hogy cselekedj. Ez lehet egy vágy, egy cél, vagy akár egy külső jutalom. A motiváció nagyobb rugalmasságot biztosít, mert segít abban, hogy örömöt találj a folyamatban, ami csökkentheti az akaraterő igényét. Azonban a motiváció változó természetű; néha erős, néha gyenge, és függ a helyzettől, az érzelmektől, valamint a környezettől.

Akaraterőre és motivációra támaszkodás csapdái:

Motiváció támaszkodása: A motivációra való túlzott támaszkodás problémát jelenthet, mert nem mindig állandó vagy megbízható. Motivációd napról napra, sőt óráról órára is változhat. Ha csak akkor cselekszel, amikor motivált vagy, előfordulhat, hogy nem maradsz kitartó a céljaid elérése érdekében.

Akaraterő támaszkodása: Az akaraterőre való túlzott hagyatkozás problémás lehet, mert ez az erőforrás kimerülhet. Ha csak az akaraterődre támaszkodsz, és nem alakítasz ki támogató szokásokat vagy stratégiákat, akkor amikor az akaraterőd kimerül, nagyobb a kockázata a visszaesésnek vagy a célok feladásának.

Az egyensúly a kulcs.

A legjobb stratégia az, ha ötvözöd a kettőt: használd a motivációt, hogy inspiráld és vezéreld magad, de építsd be az akaraterőt és a megfelelő szokásokat, hogy fenntartsd az elköteleződést, különösen akkor, amikor a motiváció alábbhagy.

Az életmódváltozás során a motiváció és az akaraterő két kulcsfontosságú eleme a sikernek. A motiváció az a belső hajtóerő, ami arra ösztönöz, hogy változtass az életmódodon, például egészségesebben étkezz, többet mozogj vagy leszokj a dohányzásról. Ez adja meg az első lökést a változáshoz, és segít fenntartani a kitartást, amikor nehézségekbe ütközöl.

Az akaraterő viszont egy olyan mentális erőforrás, amely segít a kísértésekkel és nehézségekkel szembenézni. Szükséges ahhoz, hogy fenntartsd az elhatározásodat, különösen olyan helyzetekben, ahol az önző, rövid távú vágyaid szembe kerülnek a hosszú távú céljaiddal.

Viszont az akaraterő önmagában gyakran nem elegendő az életmód tartós megváltoztatásához. Más stratégiák, amiket bevonhatsz:

  1. Célok kitűzése: Realisztikus és mérhető célok meghatározása segíthet a fókuszban és a motiváció fenntartásában.
  2. Szokások kialakítása: A kis, de rendszeres változtatások hozzászoktatnak egy új életmódhoz anélkül, hogy folyamatosan nagy erőfeszítést igényelnének.
  3. Támogató közösség: Barátok, családtagok vagy csoportok, akik hasonló céljaik vannak, segíthetnek a motiváció fenntartásában.
  4. Stresszkezelés: A stressz csökkentése segíthet megelőzni a visszaesést és jobban kezelni az akaraterő kimerülését.
  5. Önreflexió: Tudatosítani, mi motiválja a változást, és felismerni az akadályokat, segíthet hatékonyabban kezelni őket.

Ezek a módszerek különböző kombinációban alkalmazva segíthetnek abban, hogy az életmódváltás hosszú távon is fenntartható legyen.

Összefoglalás

Az életmódváltás sok mindenben hasonlít a sporthoz: időnként nagyon könnyű motiváltnak lenni, cikkeket olvasni, videókat nézni, vizualizálni az egészséges, boldog jövőt, és elégedettem hátradőlni, ha megtettük a gondolati elhatározást, első lépést vagy megosztottuk valakivel a terveinket. Ilyenkor a dopamin rendszerünk áldozatai vagyunk, a tervezés, lelkesedés, motiváltság önmagbában nem tesz minket sikeres életmódváltóvá.
Ellenkezőleg, sokszor ez lehet a gátja a valódi változásnak. Ahogy az üzleti sikert sem garantálja egy jó ötlet, és 10 éves viszonylatban a vállalkozások döntő többsége megszűnik, az életmódváltás sem lehetséges pusztán a lelkesedésre bízni. A motiváció jön, megy. A kényelem hívó szava mindig ott lesz, a kisördög a válladon.
Mielőtt oda lyukadnék ki, hogy nem kell motiváció, leszögezem, hogy a távlati célok kitűzéséhez kell. A hajtóerő azonban a mindennapi lépések kötelezősége lesz. Azaz, ha fegyelmezetten betartjuk a kitalált-megbeszélt-kapott lépéseket, akkor is, ha nem jó, kellemetlen, semmi kedvünk hozzá. Na ez nem könnyű, még nekem sem. Sokszor elbuktam, sokszor nem is tanultam belőle, de a sok kudarc egy idő után azért csak ellökdös a megfelelő irányba.
Nem baj, ha elsőre nem sikerül. Nem baj, ha kimarad az edzés, befaltad a tortát, éjfélig pörgetted a tiktokot. A baj az, ha a kudarc elveszi a motivációd és abbahagyod, amit elkezdtél. Sajnos nincs rövidítés, tabletta, napi 2x10perces megoldás, egy alkalmas akadályoldás, ami egészségessé és elégedetté tesz.
Ne veszítsd el a motivációd, szükséged lesz rá. Csak ne bízd rá, hogy az úton tartson. Ez legyen az akaraterőd, ha kevésnek érzed még, legyen valaki, aki támogat és számon kér, egy csoport, egy szakember, mentor, edző, bármi, amire szükséged van. *
Egy dolgot ne keress, hogy neked könnyű lesz. Nem lesz. De jó, na az még lehet.
Képek: Pixabay, Pexels, halaszarnold.hu
*Teljeskörű életmódváltás támogatást, személyre szabott, 1:1 mentorálást kínálok  ügyfeleimnek. Ha csak motiváció hiányzik, lapozd fel korábbi bejegyzéseim vagy csatlakozz a facebook csoportomhoz!